reklama

Hlava mi ide prasknúť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Má to dve príčiny. Miesto, ktoré sa mi dnes ušlo, bolo rovno pod ventilátorom klimatizácie. A navyše sme dnes mali štyri ťažké prednášky plus jeden film. Musím povedať, že už dávno som sa nedozvedel za jeden deň toľko nových a zaujímavých vecí, a zároveň som si veľa starých vedomostí utriedil a dal do súvislostí.

Film a jedna prednáška boli takou malou ukážkou židovského antichristianizmu. Najprv som na to bol nahnevaný, ale teraz mám pocit, že práve tie ma posunuli najviac dopredu. Škoda, že neexistuje žiadny moslimský Yad Vashem. To by mohlo byť ešte produktívnejšie. Ujasnil som si niektoré kľúčové body, ktoré som už dávno cítil ako dôležité pre budovanie mostov medzi náboženstvami i medzi rôznymi kresťanskými konfesiami. Budovať mosty totiž neznamená zasypávať údolia, ktoré nás rozdeľujú - ako to robí dnes populárne multi-kulti -, ale zostať pevne vo svojej viere, a nevidieť v tom druhom nepriateľa. Stručne povedané: základom je pokora - to asi nie je žiadna novinka. Dnes som si len hlbšie uvedomil, ako a v čom by sa mala prejaviť. Zároveň som si ozrejmil dve kľúčové otázky alebo dva problematické body, ktoré zatiaľ neviem riešiť. Ale dosť bolo rozjímania, toto nie je filozofický traktát.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ráno nás uvítali filmom, v ktorom hákový kríž označili za symbolické vyjadrenie horiaceho kresťanského kríža, čo ma trochu dostalo. Ďalej ma zaujalo tvrdenie, že židia nemali s ukrižovaním Krista nič spoločné. A celkom ma dostalo, keď vyústením filmu bola veta, že kresťanstvo bolo nutným predpokladom holokaustu. Škoda. Keby v tom filme nechýbal kúsok židovskej pokory, mohol byť zaujímavý. Niektoré fakty o kresťanskom stredovekom antisemitizme, aj niektoré Lutherove citáty boli naozaj skvelou príležitosťou, aby sme sa k pokore priblížili my, kresťania.

Ďalšia prednášajúca bola stará pani, zrejme profesorka. Bola nabitá vedomosťami, sršala humorom (ktorému som zväčša nerozumel, lebo to boli glosy a bonmoty vyžadujúce vyšší jazykový level) a hlavne: všetko, čo hovorila, prepájala fascinujúcou sieťou súvislostí. Toto som si vyslovene užíval. Čarovné boli najmä tie miesta, kde sa po cestách týchto súvislostí dostávala na také krásne miesta, z ktorých bolo jasne vidieť hlboké otázky týkajúce sa hodnôt a sebaspytovania jednotlivých náboženstiev a konfesií. Úžasné bolo, že na rozdiel od toho insitného filmu nás nechala, aby sme si ich položili sami a sami aj pohľadali odpovede. Ona nám k nim dala len veľké množstvo myšlienkového materiálu. A na rozdiel od toho filmu, jej ostrovtipné poznámky smerovali aj k židovstvu, k Herodesovi, Makabejcom a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšia prednáška svojím charakterom nadviazala na film. Prvá časť, kde prednášajúci hovoril o pocite židov v stredoveku, bola inšpiratívna. Tá druhá časť, kde sa snažil rozoberať apoštola Pavla a cirkevných otcov, mohla byť rovnako inšpiratívna, keby nebola propagandistická. Bolo mi jasné, že ten pán alebo nepozná novozmluvné knihy, alebo ich zámerne dezinterpretuje. Takýto štýl nezostal bez odozvy a zopár, najmä starších, amíkov si svoje otázky a pripomienky nenechali pre seba. Smutné bolo, že väčšine z nich sa prednášajúci vyhol.

Posledné dve prednášky mal pán, ktorý sa narodil v Rumunsku a jeho hlavnou špecializáciou sú dejiny. Proste historik. To som si vyslovene užíval. Očaril ma znalosťou stredoeurópskych jazykov, vrátane slovenčiny, hĺbkou znalostí dejín tohto regiónu a v neposeldnom rade aj tým, že citoval Havlíčka. Chlapík mal - rovnako ako ranná prednášajúca - hlavu nabitú vedomosťami a občas skákal z témy do témy. Niektorým amíkom to zjavne robilo problémy (cha-cha, ich problém, že nepoznajú dejiny Rakúska a Uhorska :D). A aj menej zorientovaní Európania občas javili známky neporozumenia. Ja som sa našťastie nestratil a ako vravím, užíval som si to. Mohol to byť pekný záver dňa, keby nenasledovala ešte jedna prednáška. Lenže namiesto nej sa vlastne strhla diskusia medzi tými, ktorých ten židovský antichristianizmus urazil a tými, ktorí sa politicky korektne priznali aj k takým vinám kresťanstva, ktoré nikdy nespáchalo. Poetické bolo, že v tej druhej skupine prevládali tí, ktorí sa od kresťanstva vopred dištancovali ako agnostici alebo ateisti. Tragické bolo, že na oboch stranách chýbala snaha porozumieť tomu druhému. Takže som sa stal napokon morálnym víťazom tejto nie veľmi peknej diskusie. Vzhľadom na svoju jazykovú úroveň som sa totiž do nej nezapojil. :D

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz večer nás ešte čaká zvuková a svetelná šou na Dávidovej veži v starom meste. Tak snáď trošku prečistíme hlavu.

Hlava už ma nebolí. To, čo som práve videl, by som naozaj doprial každému. Sedeli sme na nádvorí nádhernej, starobylej stavby. Palác? Veža? Asi dva v jednom... Prešli sme okruh okolo celého nádvoria. V rôznych výklenkoch boli nádherne farebne premietané výjavy zo života ľudí v rôznych dobách. K tomu znela dobová hudba. Potom sme sa usadili do hľadiska na opačnej strane nádvoria. Začala sa rozliehať hudba. Všade okolo nás sa začali premietať obrazy. Nedá sa opísať všetko, čo sme videli, ale všetky vnútorné steny nádvoria sa zmenili na obrovské kino, všade sa premietali obrazy - úplne realistické, akoby sa dej naozaj odohrával okolo vás. Sprevádzaný dobovou hudbou. Od stvorenia sveta po súčasnosť. Stvorenie, mesto Dávidovo, návšteva kráľovnej zo Sáby, zničenie mesta, babylonské zajatie, návrat, stavba druhého chrámu, príchod Rimanov a jeho zničenie (Ježišovo ukrižovanie tu nebolo), ranokresťanský Jeruzalem, Jeruzalem mníchov a kostolov, Mohamedov nočný výlet, krížiaci, Mameluci, Turci, moderný Jeruzalem z čias Rothschilda, Jeruzalem ako hlavné mesto štátu Izrael. Na záver výzva: modlite sa za pokoj Jeruzalema. Ak niekedy budete mať to šťastie byť v Jeruzaleme, určite nevynechajte túto show. Fotky, žiaľ nebudú - prísny zákaz fotiť...

Martin Kríž

Martin Kríž

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  19x

Učiteľ, toho času bez katedry. Zoznam autorových rubrík:  vzdelávanieJeruzalemSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu